In het essay ‘Een bereikbare toekomst: de rol van het (hoofd)wegennet’ reflecteert het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) op een aantal vragen rond de rol van het wegennet in relatie tot bereikbaarheid van bestemmingen. Het verbeteren van doorstroming en oplossen van files op het hoofdwegennet (HWN) is jarenlang een belangrijke pijler geweest van het nationale mobiliteitsbeleid. De laatste jaren is een verschuiving gaande, waardoor meer nadruk komt te liggen op bereikbaarheid van bestemmingen. Bereikbaarheid gaat niet alleen over het functioneren van het transportsysteem, maar ook over de nabijheid van bestemmingen en de mogelijkheden van een individu. Wat betekent dit voor de rol van het hoofdwegennet en het beleid van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW)? Hoe weeg je inzet op het hoofdwegennet af tegen andere beleidsmaatregelen als je keuzes moet maken over bereikbaarheid?
Naar publicatie:
• Een bereikbare toekomst: de rol van het (hoofd)wegennet (downloadpagina)